MIKOR KELL VILLAMOS BIZTONSÁGI FELÜLVIZSGÁLATOT KÉRNI?

MIKOR KELL VILLAMOS BIZTONSÁGI FELÜLVIZSGÁLATOT KÉRNI?

Sokan még nem hallottak róla, és nem is tudják, hogy mit jelent egyáltalán a Villamos Biztonsági Felülvizsgálat!

A VBF rendkívül fontos az ingatlanok biztonsága és a lakók épsége szempontjából. Miért érdemes ezt az eljárást követni, és kiket érint ez a rendelet?

A Villamos Biztonsági Felülvizsgálat egy részletes – méréseket és azok számszerű eredményének kiértékelését is tartalmazó – „különleges erősáramú villamos” szakképzettséget igénylő ellenőrzés, amely alkalmas arra, hogy kimutassa, hogy a villamos berendezés (hálózat) megfelel-e a vonatkozó szabványoknak vagy műszaki előírásoknak. Ennek része a berendezések áramütés elleni védelmének és a szabványos állapotának (tűzvédelmi jellegű) első ellenőrzése és ismételt felülvizsgálata.

A Villamos Biztonsági Felülvizsgálatról szóló rendelet (XX. /20XX. Korm. rendelet) szigorú iránymutatásokat állapít meg az elektromos rendszerek felülvizsgálatára és karbantartására vonatkozóan, ezáltal biztosítva az ingatlanokban élők biztonságát és az esetleges káresemények minimalizálását.

Kiknek kötelező elvégezni ? Nos, azoknak az ingatlanoknak a tulajdonosainak vagy üzemeltetőinek, amelyekben lakók, munkavállalók vagy látogatók tartózkodnak, kötelező rendszeresen elvégezni a Villamos Biztonsági Felülvizsgálatot. Ez a szabályozás az összes lakóingatlant, irodát, üzletet és középületet érinti. Fontos kiemelni, hogy ez a kötelezettség nemcsak a lakóingatlanokra vonatkozik, hanem minden olyan helyre, ahol emberek tartózkodnak.

Kiknek nem kell elvégezniük? Például azoknak az ingatlanoknak a tulajdonosai vagy üzemeltetői mentesülnek a kötelezettség alól, amelyekben kizárólag az üzleti tevékenységet folytatják, és nincsenek lakók. Ez a mentesség azonban nem vonatkozik azokra az épületekre, amelyekben akár rövid időre is tartózkodnak emberek, például szállodákra, éttermekre vagy irodákra.

Miért fontos tehát a VBF? Az adatok azt mutatják, hogy az elektromos rendszerek hibája sok lakás- és épülettűz okozója lehet. A Villamos Biztonsági Felülvizsgálat elvégzése segít azonosítani az esetleges problémákat és hibákat az elektromos rendszerekben, még mielőtt bármilyen kár vagy baleset történne. Ezáltal hozzájárul az ingatlanokban élők biztonságához és a károk minimalizálásához.

A főbb tudnivalók tehát a következők:

A VBF rendkívül fontos az ingatlanok biztonsága szempontjából.

  • Kötelező az összes olyan ingatlan tulajdonosának vagy üzemeltetőjének, ahol emberek tartózkodnak.
  • Mentesség csak azokra az épületekre vonatkozik, ahol kizárólag üzleti tevékenység folyik, és nincsenek lakók.
  • A Villamos Biztonsági Felülvizsgálat segít azonosítani az elektromos rendszerekben lévő potenciális problémákat, minimalizálva ezzel a károk kockázatát.

Az árak tekintetében a Villamos Biztonsági Felülvizsgálat költsége változó lehet attól függően, hogy milyen méretű és összetettségű az ingatlan, valamint hogy milyen típusú elektromos rendszerrel rendelkezik. Általánosságban elmondható, hogy egy átlagos méretű lakás vagy iroda esetén a VBF ára általában néhány tízezer forinttól kezdődhet, míg nagyobb ingatlanoknál vagy összetettebb elektromos rendszereknél ennél magasabb lehet az ár. Általánosságban 40-50 ezer forint körülre tehető. Fontos azonban kiemelni, hogy ezek az árak csak tájékoztató jellegűek, és minden esetben érdemes ajánlatot kérni több szakembertől is a pontos költségek meghatározása érdekében.

Ami a bankokat illeti, egyre gyakoribb, hogy az ingatlanvásárlás finanszírozása során a megkövetelik a Villamos Biztonsági Felülvizsgálatot az adott ingatlanról. Az adásvétel során előfordulhat, hogy a banki finanszírozás feltételeként kéri a VBF igazolását.

Abszolút, fontos információként érdemes megemlíteni, hogy kik jogosultak kiadni a Villamos Biztonsági Felülvizsgálatot. A VBF hitelességét és megbízhatóságát garantáló szakemberek a villamosmérnökök és az elektrotechnikusok, akik rendelkeznek a szükséges szakmai képesítésekkel és engedélyekkel. Ők rendelkeznek a megfelelő tudással és tapasztalattal ahhoz, hogy alaposan felülvizsgálják az elektromos rendszereket, azonosítsák a potenciális problémákat, és szakvéleményt adjanak az ingatlan elektromos biztonságáról. Fontos kiemelni, hogy a VBF kiadására jogosult szakembereknek fel kell készülniük a legfrissebb szabványok és előírások ismeretére, valamint rendelkezniük kell a megfelelő eszközökkel és műszerekkel az ellenőrzések elvégzéséhez. Ezen szakemberek által kiállított VBF dokumentumok hitelessége elengedhetetlen az ingatlan értékesítésekor, bérbeadásakor vagy bármilyen más tranzakció során, ahol az elektromos rendszerek biztonsága és állapota fontos szempont.

A tapasztalatok szerint a lakóingatlanok adásvételében közreműködő ügyvédek egyre gyakrabban hívják fel az eladók és a vevők figyelmét – az energetikai tanúsítványhoz hasonlóan – a VBF elvégzésének kötelezettségére. A tájékoztatást megkapják, még ha az eladó nem is készíttet felülvizsgálatot, és a vevő nem kéri azt.

Szerinted is szükség van az ingatlanok Villamos Biztonsági Felülvizsgálatának elvégzésére? Megnyugtana egy adásvétel kapcsán, ha ezt is átadná neked az eladó?

Írd meg a véleményed!

Hozzászólások (0)

    Új hozzászólás

    Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.